2012. április 19., csütörtök

Nagyapó szemüvege, avagy látcső, távcső pár perc alatt

Szeretem a régi könyveket. Mindnek saját története van. Jól esik kézbe venni. Mindig óvatosan nyúlok hozzá. Először végigsimítom a borítót, majd komótosan kinyitom és fellapozom a megsárgult lapokat. Szeretem, hogy sárgák a lapok és némelyik széle kicsit barnás.És az illatukat is szeretem. A jellegzetes öreg könyv illatot. Georgij Jurmin: Nagyapó szemüvegére egy piacon találtam rá. A földről árulták. 1983-ban adta ki a Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó, de eredetileg Moszkvában készült, 1972-ben. 

Benne egy nagyapó a sokat kérdező, roppant kíváncsi unokájának mesél a szemüvegéről.Azt is megtudhatjuk tőle ki találta fel a szemüveget és milyen volt eme kezdetleges eszköz. 


Valamint, hogy a szemüveg elég tág fogalom (nagyapó értelmezésében). Mindent ami a látást vagy a különleges látást segíti annak nevezhető.

A lupa, vagyis másnéven a nagyító.

Távcső, amit a hajósok használtak vagy a látcső, amivel színházban "kukkolunk".

A mikroszkóp és az eget szemlélő teleszkóp.
 
 A tengeralattjárók periszkópja.

Sőt nagyapa tanított nekünk egy találós kérdést is:

Két kampócska a fülemen,
két kis kerék a szememen,
az orromon fényes nyereg,
nos, mi lehet, mondd meg, gyerek?



A könyv annak idején 19,- Ft-ba került:-)))
 
A könyv alapján készítettünk néhány dolgot. Na jó nem mindjárt egy mikroszkópot:-)))
 
A látcső 2 wc papír gurigából és 2 ásványvizes kupakból készült.

A távcső alufólia papírgurigából és csomagolópapír belsejéből (amire felcsavarják a díszcsomagolót) készült. A fehér része mozgatható, mint az igazinál:-)))


 
 
Mondtam már, hogy szeretem a régi könyveket:-)))

Nincsenek megjegyzések: